ساخت سوله ورزشی

ساخت سوله ورزشی در ابعاد، اندازه و کاربری متفاوت، نسبت به یکدیگر متمایز است و ساختار یکدستی ندارد. مراحل اجرایی ساخت سوله توسط شرکت‌های معتبر سوله سازی اصفهان طبق اصول پیش می‌رود. امروزه، به جای تولید و ساخت بنا‌های سنگین و زمانبر، از سوله استفاده می‌شود.

سوله، برای مکان‌هایی با گستردگی بالا بسیار مفید است. ورزشگاه، از ساخت‌های بسیار زمان بر است. اما به لطف وجود سوله، ساخت آن به سادگی و در زمان کمتری اتفاق می‌افتد.

البته سوله‌های ورزشی چند منظوره در ابعاد و اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. به همین جهت، بهره وری از این نوع سوله، امکان کاهش هزینه را به همراه دارد. سوله ورزشی نسبت به سوله‌های دیگر، نکات مثبت و قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. البته از سوله، برای کاربری‌های دیگری نیز استفاده می‌شود که می‌توان به صنعت، کشاورزی و یا برپایی یک نمایشگاه نیز اشاره داشت. البته ساختار سوله ورزشی، با توجه به نوع ورزش تخمین زده می‌شود.

این که فضای مورد نظر برای نوع ورزش به چه صورت می‌باشد. برخی از ورزش‌ها، نیاز به فضای بیشتری برای اجرای خود دارند.

ابعاد و اندازه سوله ورزشی

مطلب مورد توجه در رابطه با تعیین ابعاد سوله است. شکل و نوع ورزش در اندازه سوله، بسیار تاثیرگذار است. از این جهت، بهره مندی از ساختار سوله، برای هر نوع مسابقه ای، متفاوت است. به طور مثال، اندازه سوله ورزشی برای مسابقات فوتسال، اندازه خاص خود را می‌طلبد.

البته شرایط بسیار متفاوت با آیتم‌های خاصی برای ساخت سوله ورزشی وجود دارد. بهره مندی و ساخت سوله ورزشی، مانند سوله‌های دیگر، با توجه به ابعاد و اندازه‌های آن، هزینه متفاوتی را به خود اختصاص می‌دهد. طول، ارتفاع و دهانه سوله ورزشی، هر کدام نسبت به نوع هزینه آن، به شکل متفاوتی عمل می‌کنند.

هر چه اندازه و ابعاد سوله ورزشی بزرگ تر، شکل گیری هزینه برای آن نیز بیشتر است. البته برای ساخت سوله ورزشی، ابتدا باید بهترین نوع سوله را برای آن در نظر داشت. بهترین نوع سوله برای ساخت‌های ورزشی، می‌توان به سوله به شیوه سرپایی اشاره داشت. این نوع سوله، از نظر قیمت و هزینه، بسیار مناسب و مقرون به صرفه باشد.

ساخت سوله خرپایی

بهترین سبک برای ساخت سوله ورزشی، به صورت ساخت خرپایی است. از این جهت، ساخت سوله به شیوه سرپایی، از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه است. این نوع سبک ساخت سوله، هیچ نوع محدودیتی برای ساخت و اندازه دهانه آن ندارد.

به همین دلیل، سوله مناسب برای ورزش، نیاز به دهانه باز و عریض دارد. هر چه دهانه سوله خرپایی بیشتر، هزینه و قیمت کمتری به آن اختصاص داده می‌شود.

البته از نظر کیفیت نیز مقاومت بسیار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. سوله ورزشی، باید بدون ستون در قسمت میانی ساخته شود. سوله ورزشی از نوع خرپایی، کیفیت و مقاومت بسیار بالایی دارد. این نوع سوله، بدون ستون در قسمت وسط ساخت، گزینه ایده آل، برای سوله ورزشی است.

عدم وجود ستون در میان سوله، جلوگیری از برخورد افراد با آن است. به طور مثال در یک بازی فوتسال، وجود ستون‌های اضافی در میان سالن، مشکلات زیادی را از نظر ایمنی و امنیت جانی افراد به وجود می‌آورد. به همین دلیل حذف ستون میانی، برای افزایش فضای داخلی سوله و سرعت رفت و آمد افراد بسیار مناسب و استاندارد است. البته سوله با ساختار خرپایی، مقاومت بالا و پایداری مطلوبی را از خود نشان داده است.

سوله ورزشی چوبی

سالن ورزشی به سبک تیر ورقی

شیوه ساخت سالن ورزشی از نوع تیرورقی، این روز‌ها خواهان زیادی به خود اختصاص نداده است. اما نکته مهم در رابطه با عملکرد سوله تیرورقی برای ورزشگاه، سبک قدیمی و همین طور سنگین آن است. دهانه ساخت سوله برای ورزشگاه، باید بزرگ باشد.

به همین جهت، برای بزرگ سازی دهانه آن، ابتدا باید از نظر قیمت برای دهانه، دقت داشت. قیمت نهایی برای دهانه سوله ورزشی از نوع تیر ورقی، بسیار زیاد است. به همین جهت، سوله مناسب و بهینه با سبک خرپایی با وزن کمتر، برای ساخت سوله ورزشی مطلوب است.

ویژگی سوله خرپایی

سوله خرپایی برای ساخت ورزشگاه، برای هر نوع شرایط آب و هوایی مناسب است. موقعیت آب و هوایی مانند: بارش برف، باران، طوفان، باد و زلزله، بسیار مقاوم است. البته این نوع سوله، از نظر طراحی و کاربری، هیچ نوع محدودیتی ندارد.

بنابراین کارفرما، با توجه به نوع سلیقه خود، از این سوله استفاده می‌کند. سوله خرپایی متناسب برای ورزشگاه، نسبت سوله‌های دیگر، از نظر هزینه، بسیار مناسب و استاندارد است.

در ارتباط با وزن سوله، ابتدا باید گفت که وزن آن بسیار اندک است. وزن کم، برای این سازه، به روش مدرن سبک سازی شده است. نکته قابل توجه در رابطه با وزن اندک سوله، در مورد قیمت نهایی و تمام شده آن است. وزن کم، بر روی قیمت نهایی آن، تاثیرات بسیار زیادی می‌گذارد.

از نکات قابل توجه در رابطه با سوله خرپایی، برپایی آن بدون ستون، در قسمت میانی آن است. البته امکان خارج سازی قطعات در قسمت داخل آن، به سادگی امکان پذیر است. با توجه به این موضوع، قطعات این نوع سوله ، با مهره و اتصالاتی از این دست، به هم وصل می‌شوند.

ساخت و ساز‌های دیگری که به کمک این نوع سوله پیاده ریزی می‌شوند شامل:

  • پل بزرگ
  • بدنه هواپیما
  • ورزشگاه بزرگ

ساخت سوله بسکتبال

از جمله ورزش‌های مفید برای بدن ورزش بسکتبال است. این ورزش، نیاز به فضایی بزرگ و با وسعت بالا دارد. بنابراین افراد شرکت کننده در این بازی، باید بتوانند با توجه به فضای کافی، مانور‌های لازم را در جهت ارائه بازی بهتر از خود داشته باشند.

به همین جهت، استفاده از سوله خرپایی برای ساخت ورزشگاه بسکتبال بسیار مناسب است. در ورزشگاه متناسب برای ورزش بسکتبال، به هیچ عنوان نباید فاکتور اضافی در میان آن وجود داشته باشد. به هر جهت، وجود ستون اضافی و یا بخش‌های دیگر در آن، منجر به کاهش فضا در ساختار سوله می‌شود.

البته بخشی از سوله، برای نشستن تماشاچیان در نظر گرفته می‌شود. با این حال، نشستن تماشاچیان در یک بخش انجام می‌شود و متمایز از قسمت بازی است. بنابراین وجود فضا، برای ورزشگاه یا سوله ورزشی، بسیار مهم و مورد تاکید است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.