خصوصیات سوله جوجه کشی

سوله جوجه کشی برای رشد و پیشرفت در صنعت مرغداری از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. این روز‌ها، صنعت‌های بسیار زیادی، از انواع سوله‌ها استفاده می‌کنند. به دلیل کاهش هزینه‌ها، در ساخت و ساز، سوله یک انتخاب مناسب و شایسته است.

صاحبان کسب و کار، از تمامی گزینه‌ها برای استفاده از بهترین انتخاب برای کسب و کار خود در نوع سوددهی، دریغ نمی‌کنند. بنابراین در طول روز، نیاز انسان‌ها به مواد اولیه در حال افزایش است. البته این موضوع، به گسترش حجم و تعداد انسان‌ها در طول زمان است.

میزان نرخ تولد و رشد جمعیت در کل جهان، سالانه در حال افزایش است. البته نرخ مرگ و میر را نیز نباید در این قسمت از تخمین جمعیت فراموش کرد. با این حال، با گسترش علم و نوآوری در زمینه پزشکی، میزان مرگ و میر انسان‌ها به شدت کاهش یافته است. بنابراین نیاز انسان‌ها به محصولات مصرفی، در طی سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

خصوصیات سوله جوجه کشی

در طی یک روز، میزان کشتار مرغ، برای تامین نیاز بازار، به صورت میلیونی است. بنابراین برای برطرف سازی نیاز بازار به مرغ، باید ابتدا یک منبع تولیدی مطلوب را شکل داد. در طی روز، میزان زیادی از مرغ‌ها کشته و روانه بازار می‌شوند.

دو عدد جوجه

بنابراین برای هر مرغ، باید جایگزینی قرار داده شود. صنعت جوجه کشی و تولید جوجه، در ساختار سوله، بسیار کمک کننده و مقرون به صرفه است. مکانیزه سازی و بسته بندی مرغ، از دستاورد‌های مهم در صنعت مرغداری است.

برای دریافت درصد بالایی از تولید مرغ، ابتدا باید از دستگاه‌های مناسب جوجه کشی استفاده کرد. این دستگاه، در ساختار خود، تعداد زیادی از تخم را در خود جای می‌دهد، نتیجه کار، پرورش تعداد زیادی از جوجه است. البته سوله‌های مرغداری و جوجه کشی، نسبت به هم، دارای تفاوت‌های زیادی از نظر کاربری و نوع ساخت دارند. تفاوت موجود برای سوله مرغداری نسبت به جوجه کشی شامل موارد زیر است:

  • میزن دما
  • رطوبت موجود در سالن
  • تجهیزات مورد نیاز
  • فضای کافی برای پرورش طیور

در زمان ورود به یک مرغداری، ابتدا شاهد تعداد زیادی از مرغ در سالن می‌باشید. در کنار آن‌ها، به میزان فاصله گذاری مناسب، دانه خوری و آبخوری قرار گرفته است. البته مرغ‌های موجود، همان جوجه‌های قدیمی گذشته هستند.

خصوصیات سوله جوجه کشی

در سوله جوجه کشی برای رشد و پرورش جوجه، ابتدا آن‌ها را دسته بندی می‌کنند. در این دسته بندی دو بخش برای جوجه‌ها اختصاص داده می‌شود که شامل:

  • جوجه نر
  • جوجه ماده

البته در زمان رشد و بلوغ این دو نوع جوجه، به دسته اولی خروس و به دسته دومی مرغ گفته می‌شود. بعد از سپری مراحل رشد، مرغ، برای تخم گذاری در سوله آماده می‌شود.
در این شرایط، از قفس‌های مکانیزه استفاده می‌شود. این نوع قفس‌ها تنها برای مرغ در نظر گرفته می‌شود. اما سرانجام خروس‌ها به کشتارگاه است.

جوجه از تخم بیرون آمده

ساخت سوله جوجه کشی

برای ساخت سوله جوجه کشی، ابتدا باید نکاتی را در نظر گرفت. اولین نکته، سالن اختصاصی برای این کار است. سالن موردنظر سوله، باید دارای شرایط دمایی و رطوبت مناسب باشد.

ساختار بدنی جوجه در برابر هر نوع تغییرات آب و هوایی به صورت ناگهانی، از خود واکنش نشان می‌دهد. این نوع واکنش آب و هوایی برای جوجه‌ها، به نام شُک دمایی است. شُک دمایی در ساختار بدنی جوجه، امکان بروز بیماری را افزایش می‌دهد.

در این شرایط، تلفات بسیار زیادی برای صاحبان صنعت جوجه کشی رخ می‌دهد. نکته دوم در ساخت سوله برای جوجه کشی، مسافت آن با روستا یا شهر از نظر نزدیک یا دور بودن آن است. بروز آلودگی‌های شهری از نظر صوتی و آب و هوایی، منجر به شیوع مرگ و میر برای جوجه‌ها می‌شود. بنابراین مسافت بیشتر برای ساخت سوله جوجه کشی خارج از شهر، برای حفظ سلامت جوجه‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

از طرف دیگر، بوی نامطبوع و ناخوشایند از سوله جوجه کشی، برای اطرافیان ناراحت کننده است. سوله جوجه کشی نزدیک به یک روستا، منجر به جذب نیروی کار و همین طور تهیه و دریافت تجهیزات و مواد لازم و قابلیت در دسترس بودن آن‌ها است. قبل از هر کاری برای ساخت سوله جوجه کشی، ابتدا باید به بودجه خود برای این کار دقت داشته باشید. با توجه به بودجه و سرمایه خود و نیاز بازار، اقدام به احداث سوله مناسب برای جوجه کشی توسط شرکت‌های سوله سازی های اصفهان نمایید.

با این کار، استاندارد متناسب با اندازه سوله، منجر به دریافت تعداد جوجه می‌شود. محل مناسب برای پایه ریزی سوله، باید در یک فضا، که در آن به سادگی مکان حمل بار باشد استفاده کرد که شامل:

  • فرودگاه
  • راه آهن
  • پایانه کامیون داران

کاربرد سوله جوجه کشی بسیار زیاد است، فضا و محیط موردنظر برای ساخت سوله جوجه کشی، باید به منابع انرژی در دسترس باشد.

تعداد زیادی جوجه در کنار هم

منبع‌هایی مانند برق، آب و گاز، سه دسته برای فعالیت دستگاه جوجه کشی می‌باشند. تمامی تجهیزات موجود برای جوجه کشی استاندارد به کمک، منابع برق، آب و گاز انجام می‌شود.

مکان جوجه کشی، باید در نزدیکی جاده اصلی قرار بگیرد. مراحل بارگیری و حمل جوجه‌ها در کنار جاده اصلی و سوله، به سادگی قابل به انجام باشد. برای خرید یا اجاره سوله، باید برای آینده و توسعه کسب و کار خود نیز دقت داشته باشید.

در این مرحله، سوله باید با اندازه بزرگ‌تر از حجم تولید انتخاب شود. البته برای توسعه سوله، اندازه سوله، باید بیشتر باشد. جهت قرارگیری سوله در فصل زمستان، باید بیشترین میزان دما و گرما را از طرف خورشید دریافت نماید.

البته در فصل تابستان نیز، باید درصد خنکی ایده آلی را از خود نشان دهد. این دو فاکتور، در ساخت سوله جوجه کشی، تخمین طول سوله، در جهت شرق و غرب است. امروزه، صنعت مرغداری و جوجه کشی، از سودآور‌ترین نوع صنعت بشمار می‌آیند.

میزان مصرف افراد جامعه، نسبت به مرغ، از زمان گذشته تا به امروز، تغییرات اساسی به خود گرفته است. به همین دلیل، بیشتر صاحبان کسب و کار، برای راه اندازی فعالیت خود در خصوص جوجه کشی و مرغداری، از سوله استاندارد استفاده می‌کنند. سوله مکان مناسب برای جوجه کشی و به طبع آن، استخدام نیروی کار است.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.